5 februari 2009

Lugn

Det var vår i luften. Jag såg det blåa där uppe och kände jorden komma till liv. Det blev vitt igen. En disiga opel står utanför med snö på taket och smält rinnandes ner för bakluckan. Några ungdomar (läs gymnasieelever) står utanför kontorsdörren och fnissar. Två cigaretter står upp ur en hand på den långa killen i burrig frisyr. En tjej håller kaffe på kanten och gestikulerar livligt. Dom går. Det kommer mer snö men den har ingen chans.

Victor brände en skiva till mig i julklapp. Den är nedtonad och ger lugn.
Efterklang Arcade Fire Cape Carneval Grandaddy Mogwai Death Cab for Cutie Vienna Heat

Vissa dagar hittar jag det, då är den perfekta soundtracket. Bakom skrivbordet för en stund helt bortblockerad från omvärlden. Utan att behöva tänka på vad som ska komma eller hur det snurrar till mitt i veckan. Det är konstigt att jag inte kan beordra min hjärna och kropp att hitta dit oftare. Till lugnet. Jag vet ju hur det känns - det är en fin plats. Istället snurr och rus. Men kanske behöver det rusa för att kunna vara lugnt.
Varmt.

Det bär av på reportageresa till Haparanda i helgen.
Jag hoppas på det själsliga lugnet i Norrland.

Hungrig.
M.

Inga kommentarer: